Zašto je digitalna transformacija toliko važna

CDT Poljoprivreda

U proteklih nekoliko godna digitalna transformacija je postala obavezna, ako ne i ključna tema skoro svih poslovnih konferencija i događaja. Ono što mnoge muči je da često nije do kraja jasno definisana, pa samim tim i shvaćena. Sa ovako rapidnim razvojem tehnologije koja ulazi u sve sfere biznisa i gotovo sve industrije, digitalna transformacija se ne može više ignorisati i mora biti uzeta sa krajnjom ozbiljnošću.

Modernizovanje poslovnih procesa kada dodajemo nove alate i softvere je jednostavnija stvar od potpunog prilagođavanja digitalnom poslovnom okruženju koje zahteva dubinsko preispitivanje i menjanje odnosa sa klijentima, ali i sa zaposlenim unutar organizacije. Kako su poslednja istraživanja pokazala da u Srbiji skoro 60% kompanija nema planove, pa samim tim ni jasne strategije, kako da se suoči sa trendom digitalizacije i digitalne transformacije. Ovi podaci naveli su Centar za digitalnu transformaciju da preduzme korake i pomogne digitalizaciji malih i srednjih preduzeća u Srbiji. Dalje odlaganje reakcije privrede na ovaj globalni trend može da ima nesagledive posledice.

Zašto je digitalna transformacija tako važna tema?

Jednostavno posmatrano, ako se vaša organizacija ne transformiše blagovremeno ostaće zarobljena u prošlosti i neće moći da bude konkurentna u uslovima u kojima svi drugi bivaju drastično ubrzani i optimizovani koristeći mnoga nova rešenja koja digitalizacija sa sobom nosi.

Ukoliko vaša kompanija nije jedna od onih koja je nastala na krilima novih tehnologija (najčešće su to start up-ovi ili kompanije nastale u proteklih 10 godina), velika je šansa da koristite klasične softvere i oslanjate se na pomalo zastarelu IT infrastrukturu. Iako to samo po sebi ne mora da bude problem, vaša konkurencija sve češće koristi mnogo efikasnije alate, uz bolje korišćenje sredstava koje investira u novu infrastrukturu i stvara nove kanale komunikacije i prodaje sa klijentima.

Taksi kompanije više ne poseduju ni vozila?

Uzmimo za primer taksiste u većini metropola danas. U prošlosti je jedan od osnovnih preduslova taksista da uopšte obavljaju svoj posao bilo da dobro poznaju ulice grada. Danas sa upotrebom novih aplikacija i GPS navigacije to više nije neophodno. Ono što postaje promena u pravilima igre dodatno se nadgrađuje sa novim alatima koji omogućavaju da prepoznate gradske gužve i blagovremeno ih izbegnete. Dalje, taksi kompanije više ne moraju da poseduju ni vozila! One komuniciraju sa svojim korisnicima isključivo preko digitalnih platformi a ‘taksisti’ koriste svoja vozila, stičemo sliku kakvu promenu digitalna transformacija unosi u svkodnevni život i poslovanje. Da li će klasične taksi kompanije opstati je suvišno pitanje. Opstaće samo oni koji prigrle nove tehnološke mogućnosti i na najfleksibilniji i inovativniji način postave svoje nove poslovne modele.

Dali ste čuli za termin jednorog (unicorn) u poslovnoj terminologiji?

To su tipično najuspešniji privatni start up-ovi koji su uspeli da promene pravila igre u oblastima u kojima posluju i (ne manje važno) da ostvare tržišnu validaciju svog poslovanja na nivou od jedne milijarde dolara. Do pojave cloud computing-a prosečno su se pojavljivala 4 jednoroga godišnje. U proteklih 5 godina taj broj je dostigao 200, a za šta je u prošlosti bilo potrebno 20 godina. Da bi se na tržištu opstale tradicionalne kompanije moraju da počnu da uče od ovih ,,zvezda’’ u usponu.

Najveći problem koji uviđamo je što svaka promena dovodi do poremećaja i neizvesnsti, što je često zastrašujuće. Ne samo da se redefinišu poslovni modeli i time uvećava rizik poslovanja, već i sama promena zahteva ulaganje energije i vremena za implementaciju. Danas rukovodstva kompanija moraju preuzeti taj rizik na sebe, jer čekanje i nečinjenje više nisu opcija. Put od totalne dominacije na tržištu do potpune irelevantnosti može se degoditi jako brzo. Lekcije naučene iz primera Kodaka i Blockbusera danas služe kao opomena.

Četiri stuba digitalne transformacije ili – odakle početi?

Postoje četri jasna stuba, dva veoma vidljiva i dva manje očigledna.

Prvi je korisničko iskustvo. Lako je proklamovati da je korisnik (klijent, kupac) na prvom mestu, ali to ispuniti je daleko teže. Iako zvuči kao kliše, stavljanje korisnika na prvo mesto je važnije nego ikad. Pojavom alata za poređenje proizvoda ili usluga, besplatno i brzo, na svakom mestu, uz mogućnost ocenjivanja i kreiranja stavova, korisnici su stekli veću moć nego ikada.

Drugi stub je digitalizacija samog produkta, korišćenjem tehnologije za unapređenje svog proizvoda ili usluge. Dobar primer za to je kompanija Nike, koja je proizvela patike sa mogućnošću povezivanja, što je omogućilo korisnicima da prate i mere efekte vežbanja, dele svoje iskustvo kroz društvene platforme ili daju savete za unapređenje sportskih i rekreativnih staza za trčanje. Njiihov proizvod je time postao rekreativno ili takmičarsko iskustvo, a njihova popularnost dokazala da ovakav pristup funkcioniše.

Sledeća dva stuba su manje vidljiva, ali ne i manje bitna. Uključivanje zaposlenih je treći stub, a govori pre svega da unapređena saradnja i alati za komunikaciju nisu dovoljni za uspeh. Potrebno je stvoriti kompletno i ispunjavajuće iskustvo za zaposlene u kompanije, jer su upravo oni možda i najvažniji klijenti. Promena poslovne kulture, mogućnost rada od kuće, konstantna dostupnost kroz mobilnu telekomunikaciju i četove, otvaraju pitanja radnog vremena ali i daleko veća očekivanja kod zaposlenih, kao nagradu za lojalnost i vreme posvećeno kompaniji.

Optimizacija procesa je četvrti stub digitalne transformacije i zahteva najtemeljitije promene. Vremenom se problemi rešavaju u ad-hoc maniru, a sve te promene i rešenja zahtevaju da budu dokumentovana, propisana i zaista unaprepređena. Digitalizacija vrši veliki pritisak na organizacijski deo poslovnih procesa i bukvalno tera na optimizaciju i re-organizaciju. Pogledajte na primer samo ova dva pitanja:

1.Koliko ljudi u organizaciji mora da potpise neki dokument da bi se realizovao?
2.Koliko organizacionih celina i rukovodilaca mora da da saglasnost na neki novi ugovor ili dizajnersko rešenje?
Počnimo sa mapiranjem tipičnog dana zaposlenih i lako ćemo otkriti neefikasnost i dupliranje u procesima.

Podrška u svemu ovome svakako je IT. Korišćenje najnovijih alata i najsvrsishodnije korišćenje generisanih podataka znači da i ova funkcija mora da se značajno unapredi i evolvira. Popravljanje printera i održavanje računara postaje posao prošlosti. Moderni IT sektor je fasilitator promene u kompaniji. On je pre svega savetnik poslovnim sektorima kako da postanu efikasniji i kako da rešavaju kritične probleme sa kojima se suočavaju. On je ulje koje podmazuje motor zrelog biznisa. Omogućavajući savremeno upravljanje, kroz usvajanje cloud tehnologija i vizuelizaciju podataka jeste preduslov za uspešnu transformaciju u digitalizovane kompanije.

Digitalna transformacija znači kontinuirano unapređenje i obrazovanje

Sve uspešne kompanije žele da idu u korak sa vremenom i da ubrzaju svoj tempo promena. Digitalna transformacija jeste temin za modernizaciju, ali ovaj proces nema kraj u bukvalnom smislu te reči. Ne verujte konsultantima koji tvrde da mogu da vam je isporuče kao definitivnu, jer tehnologija se toliko brzo menja da svaki mesec može doneti nova unapređenja. Najbolji savet je onaj koji će vam omogućiti da držite svoje timove u kontinuiranom procesu promene i prilagođavnja, a na kraju i da prihvate evoluciju kao trajnu kategoriju i realnost. Za većinu poslovnih lidera prvi koraci su najteži, ali kada se jednom upustite u digitalnu transformaciju, ovaj krug konstantnih promena i unapređenja poslovanja dobija novi i jasan smisao.

Tekst je prilagođeni prevod teksta: Evolve Or Die: Why Digital Transformation Is More Important Than Ever autora Majka Bejnbridža.

Upitnik za firme koje žele da se pridruže digitalnoj transformaciji

Napišite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *